Cha de Caldeiras - Reisverslag uit São Filipe, Kaap Verdië van Michel&Marjan - WaarBenJij.nu Cha de Caldeiras - Reisverslag uit São Filipe, Kaap Verdië van Michel&Marjan - WaarBenJij.nu

Cha de Caldeiras

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Michel&Marjan

31 December 2012 | Kaap Verdië, São Filipe

Cha de Caldeiras (Fogo) 20.00 uur

Nog nooit hebben we een dag als dit meegemaakt, wat natuurlijk uiteindelijk altijd het geval is ;) Ok, nog nooit hebben we een plek als dit meegemaakt. We zijn zojuist in het donker gearriveerd in de krater van de vulkaan. Door het licht van de maan en de sterren zien we de indrukwekkende donkere skyline van de bergen en vulkaan om ons heen. Bizar fascinerend, dan kijk je erg uit naar het wakker worden morgen!
Na een onrustige dag en de vele geluiden van Sao Felipe is het hier ineens uiterst stil én koud. Onze nieuwe kamer heeft vermoedelijk een vergelijkbaar comfort als een cel. Máár wij hebben ons eigen comfort én uitermate goed gezelschap van Eline en Aurelian én onze gids José.

Het was een vreemde dag vandaag. Gisteren was het zondag (Kaapverdische rustdag) en konden we weinig doen, organiseren of bedenken. We kwamen er niet goed uit of en wanneer we waar heen wilden gaan. Gisteravond besloten we naar de vulkaan te gaan, voor een deel met 3 engels sprekende portugesen in een gehuurde auto. Die hadden we ontmoet tijdens het avondeten. Vanochtend bij het wakker worden besloten we toch voor het kleine naastgelegen eiland Brava te gaan, de boot daarheen zou 's avonds vertrekken met de boot. Dan konden we overdag nog met de Portugesen mee om Fogo wat te verkennen. Maar het huren van de auto bleek ze niet te lukken.
Bij ons ontbijt waren daar ineens Eline en Aurelian weer! Zij kwamen net terug van Brava, goed misselijk van de boottocht en blij om hier te zijn en ons weer spontaan te ontmoeten.
Zij hadden het plan om in Sao Felipe oud en nieuw te vieren en de volgende dag met de gids José te vertrekken naar de vulkaan, waar José woont en 2 'kamers' heeft. Dat klonk ons gezellig in de oren, dus we wisselden met alle liefde weer van plan.
E&A zouden om 12.00 uur José ontmoeten en alles regelen voor de volgende dag. Wij gingen ondertussen op pad naar een plaatsje waar de vulkaan voor een soort zwemmeer had gezorgd. Al vlot hadden we de juiste Aluguer gevonden en hij vertrok ook nog gelijk. Wij blij!
Maar na 6 dezelfde rondjes door Sao Felipe om meer mensen te krijgen, en steeds weer langs ons beginpunt komen, was ik er echt helemaal klaar mee.
Juíst op dat moment zagen we opeens Elise lopen, ze zochten ons, ze wilden vanmiddag al vertrekken naar de vulkaan met José. Omdat het morgen vanwege de feestdag erg duur en moeilijk zou zijn. Wij snel en blij eruit. Tassen inpakken bij het pension, samen nog wat cachuppa eten en naar de aluguer...

Vanaf dat moment hebben we in de praktijk alles geleerd over de Kaapverdisch '10 minuten'. Als je aan het wachten bent en je vraagt hoe lang het nog duurt, is het vaste antwoord '10 minuten'. Haha, tja, het is voor iedereen hier zo normaal, dat we ons vrij makkelijk aanpassen. Het wachten was op de Aluguer van de broer van de chauffeur (die al wel aanwezig was). Gezamenlijk hadden we er veel schik om en hebben we ons urenlang goed vermaakt op de parkeerplaats voor een supermarkt met koud bier en chocola :)
En weer veel gezien en gehoord van het leven hier, waarover later meer.

Vanavond mogen we ervaren hoe ze hier oud en nieuw vieren. Hopelijk weinig vuurwerk ;)
En Silvia alvast van harte gefeliciteerd!!